vegogrisen.blogg.se

Välkommen till min blogg!! På den här bloggen skriver jag om mitt liv som vegan, antirasist och feminist och om min vardag!! Instagram: @livdanielski

Könsuppdelning av kläder

Kategori: Allmänt, feminism

Jag skriver det här inlägget idag för jag hann inte igår.
 
Igår så var vi i stan, vi skulle skulle till frisören.
Jag har länge velat ha kort hår och jag har sagt det till mamma och pappa, men tror ni de tillåter det? NEJ. Så när jag skulle klippa mig så sa mamma till frisören: 
- Hon håller på spara ut håret, hon vill ha långt hår, så klipp bara pyttelite på topparna. Eller hur?!? 
- ja... (Om man säger emot blir hon skitarg eftersom att hon har sagt nej till kort hår)
Sedan när frisören tog fram sakerna och började prata med mig så frågade hon:
- Så du vill spara ut det?? 
- Nej, egentligen vill jag ha kort hår, jag ville spara ut det för länge sedan. 
- Hur kort vill du ha det, vi kanske borde börja lite milt, kanske hit upp?? *har fingrarna lite under axlarna* 
- Ja!! *svarar jag chockat* 
Och sedan bara klippte hon upp ungefär en och en halv decimeter!! Jag är iallafall jättelycklig över att jag äntligen kan kontrollera mitt hår!! Jag sa till henne att jag var jättenöjd.
Sedan gjorde hon en jättefin utbakad fläta åt mig!! 
 
En till sak som hände igår var när vi var och shoppade i stan samma dag. 
Vi var inne på Stadium och letade efter skor. Min mamma hittade några jättesnygga till sig själv men valde att inte köpa de.
Jag: Varför vill du inte köpa de?? De kostar bara 199kr och skulle passa jättebra på dig!!
Mamma: Nej, det går inte... Det står male på skylten, de är för killar.
Jag: *höjer på ögonbrynen* Vart står det att det är förbjudet för kvinnor? 
Mamma: Nej alltså de är för killar, de skulle ha passat på mig men de är till för killar.
Jag trodde att jag skulle svimma!! Alltså herregud!! Jag har inga ord!! Att välja bort ett litet jävla klädesplagg bara för att det står male på den!! Det är helt sjukt!! Detta är varför jag inte vill att man ska dela upp kläder i olika avdelningar för olika kön!! Vad ska ickebinära, intergenders, queera, och andra könsneutrala människor ha på sig för kläder då!?!? Jag förstår världen just nu... Själv brukar jag köpa kläder både från man- och kvinnoavdelningen. Jag klär mig så som jag vill se ut, jag klär mig inte så som andra tycker att jag ska se ut.
Det gör mig så frustrerad och ledsen att det ens finns människor som min mamma som inte vill köpa kläder för att det står male på de...😓😢😰😡😞
 
 
 

KOMMENTARER:

  • anneli säger:
    2016-05-27 | 15:42:32
    Bloggadress: http://nouw.com/anneliblom

    Jag tycker det är riktigt tråkigt att din mamma har sådan syn. Du kanske skulle visa åt henne på nätet eller bara att det är okej att bära vad man vill och vara den man vill :)

    Svar: Grejen är att hon själv är feminist och kämpar för att alla ska få klä sig som de vill, men jag blev frustrerad när hon själv inte kan stå för det hon säger. Men jag kanske ska försöka prata med henne, så att hon köper det hon vill oavsett kön nästa gång!! 😊
    Liv Danielski

Kommentera inlägget här: